تفاوت برنج کشت دوم و برنج دونوج

در هنگام خرید برنج ایرانی با واژه هایی همچون برنج کشت دوم، برنج چین دوم، برنج راتون، برنج پاییزه و امثال آن برخورد خواهید کرد که بهتر است یکبار برای همیشه با آن آشنا شوید.

تفاوت برنج کشت دوم و برنج دونوج

برنج دونوج یا چین دوم چیست؟

کشت برنج چین دوم یا دونوج یا راتون پس از برداشت برنج کشت اول در شالیزار انجام میشود. با این تفاوت که برای کشت مجدد احتیاجی به نشا و شخم زدن مجدد زمین نیست و بعد از برداشت و درو برنج کشت اول کشاورزان شالیزار را مجددا آبیاری کرده تا ساقه های باقی مانده از برنج برداشت شده مجددا جوانه (نوج) بزند.

در استان های شمال کشور با آغاز فصل کشاورزی به خصوص استان های مازندران و گیلان کشاورزان زحمتکش اقدام به کشت انواع برنج های طبع سرد و گرم میکنند. بعد از تلاش های فراوان و رنج زیاد معمولا بعد از چهار ماه برنج ها آماده برداشت میباشند. البته برخی از برنج ها زودرس بوده و پس از ۹۰ روز آماده برداشت میشوند.

برنج دونوج یا چین دوم چیست؟

در سال های گذشته کشاورزان پس از برنج در کشت اول با رها کردن زمین شالیزار، دیگر خود را درگیر کشت دوم برنج نمی کردند اما امروزه با پیشرفت در زمینه ادوات کشاورزی و بروز شدن آن و بالا رفتن سطح دانش کشاورزی، پس از برداشت کشت اول کشاورزان اقدام به کشت برنج در نوبت دوم میکنند.

برای کشت برنج دونوج یا چین دوم کشاورزان از بذر برنج های زودرس با طبع گرم همچون طارم هاشمی و امراللهی استفاده میکنند و بذر برنج هایی همچون فجر، شیرودی و ندا به دلیل دیررس بودن برای این کشت مناسب نمیباشند.

برنج کشت دوم چیست؟

برنج کشت دوم به برنج هایی گفته میشود که بعد از برداشت برنج کشت اول در ماه مرداد کشت میشوند و تا اوایل فصل پاییز یعنی آبان ماه روند رشد و نمو را طی میکنند.

جالب است بدانید این برنج بهترین برنج ایرانی از نظر عطر، طعم، پخت و مجلسی بودن است و میتوان گفت در سطح جهانی از بهترین برنج ها میباشد از این رو به عنوان گرانترین و بهترین برنج کشت دوم ایرانی میباشد.

برنج کشت دوم چیست؟

برای کشت برنج کشت دوم از بذر برنج امراللهی و بینام استفاده میشود که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. این نوع بذر در برابر سرما و آفات بسیار مقاوم بوده و زودرس تر هستند.

زمان برداشت برنج کشت دوم

مناسب ترین زمان برای کشت برنج زمانیست که هوا معتدل و آب فراوان در منطقه وجود داشته باشد بنابراین در استان های شمال کشور با فرا رسیدن هوای معتدل بهار کشاورزان کشت برنج را آغاز کرده و این فرآیند گاها تا اوایل خردادماه طول میکشد.

کشاورزانی که قصد دارند برنج کشت دوم را کشت نمایند در کشت اول از بذر برنج زودرس استفاده میکنند تا با برداشت زودتر کشت اول، فرصت مناسبی برای کشت دوم در فصل تابستان داشته باشند.

زمان برداشت برنج کشت دوم

برای برنج کشت دوم، پس از برداشت برنج کشت اول، شالیزار شخم زده میشود و با آبیاری دوباره زمین خام برای کشت دو آماده میشود و کشاورزان از بذر برنج مورد نظر در شالیزار نشا انجام میدهند.

زمان برداشت برنج کشت دوم و برنج چین دوم (دونوج) در اوایل پاییز میباشد که اواخر مهرماه تا اواسط آبان ماه محاسبه میشود.

مرکز خرید برنج کشت دوم

امکان خرید حضوری برای مشتریان در شهرستان ها به صورت مستقیم از شمال کمی مشکل خواهد بود. از این رو توسکا این امکان را برای مشتریان فراهم نموده است تا خریدار برنج کشت دوم بینام این محصول را به صورت عمده و آنلاین انجام دهد.

خرید اینترنتی برنج کشت دوم بینام از توسکا ابتدا با ارسال بسته نمونه ۱۰ کیلوگرمی از برنج بینام کشت دوم انجام میشود. مشتریان پس از تایید کیفیت برنج میتوانند این محصول را در تناژ بالا و به صورت عمده سفارش دهند.

مرکز خرید برنج کشت دوم

مجموعه توسکا در خرید برنج کشت دوم امراللهی یا کشت دوم بینام این امکان را به شما میدهد تا در صورت عدم رضایت، کل بار ارسالی را عودت نمایید و با اطمینان خاطر خریدی مطمئن داشته باشید.

برای ثبت سفارش خرید برنج بینام کشت دوم با مدیرفروش توسکا تماس گرفته و یا از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید تا مشاوره خرید رایگان دریافت نمایید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

واتساپ